Artikel 1. Definities
De volgende definiëringen hebben (in deze algemene voorwaarden) te gelden:
1.1 Onder verhuurder/verkoper/opdrachtnemer wordt verstaan: de vennootschap onder firma onder naam Hoogerbrug Cuisine hierna te noemen Hoogerbrug, gebruiker van deze algemene voorwaarden.
1.2 Onder huurder/koper/opdrachtgever wordt verstaan: iedere (potentiële) wederpartij die een natuurlijk persoon, al dan niet handelend in de uitoefening van een bedrijf of beroep, of een (natuurlijk) rechtspersoon, of (rechtelijk) lichaam is.
1.3 Onder overeenkomst wordt verstaan: de schriftelijke bevestiging door verhuurder van een bestelling van huurder dan wel de aanvaarding van de niet herroepen offerte van verhuurder, dan wel bij gebreke daarvan de factuur of bezorgings-/afleverbon.
1.4 Onder gebruiksdag wordt verstaan: een dag als rekeneenheid voor duur van een huurperiode; de gebruiksdag gaat in, 5 uren vóór datum en tijdstip van aanvang van het evenement bij de eindverbruiker, en heeft een duur van 24 uren (aldus tot 19 uren na tijdstip aanvang evenement).
Artikel 2. Toepasselijkheid
2.1 Deze voorwaarden gelden voor iedere offerte, aanbieding, leverantie en prestatie en iedere overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever, voor zover van deze voorwaarden niet door verhuurder uitdrukkelijk schriftelijk is afgeweken.
2.2 Toepasselijkheid van (algemene) voorwaarden van huurder is uitgesloten.
2.2 Acceptatie van goederen leidt automatisch tot akkoord met de toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden van ´t Arendje.
Artikel 3. Offertes
3.1 De door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende veertien dagen na dagtekening offerte, tenzij anders aangegeven. Verhuurder is gerechtigd een vrijblijvende offerte te herroepen binnen drie werkdagen na aanvaarding van deze offerte door huurder. In dat geval is tussen partijen geen overeenkomst van kracht.
3.2 Tenzij anders vermeld zijn de in de offerte vermelde prijzen exclusief de geldende BTW en exclusief kosten, waaronder energie-, transport- en verzekeringskosten.
3.3 Indien de aanbieding is gebaseerd op de door opdrachtgever verstrekte gegevens mag opdrachtnemer van de juistheid daarvan uitgaan.
3.4 Elke aanbieding is, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, gebaseerd op normale omstandigheden en normale werkuren.
3.5 Een aanbieding is voor opdrachtnemer slechts bindend indien dit uitdrukkelijk schriftelijk door haar is bevestigd.
Artikel 4. Uitvoering huurovereenkomst
4.1 De overeenkomst voor huur en verhuur komt tot stand op het moment dat er overeenstemming is bereikt met betrekking tot de zaken, data van de terbeschikkingstelling en de huurprijs van de zaken en dit door opdrachtnemer schriftelijk is bevestigd.
Evident is ook steeds artikel 1.3 van toepassing.
4.2 Opdrachtnemer zal een overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
4.3 De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens die noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de benodigde gegevens niet tijdig zijn verstrekt heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/ of de uit de vertraging voortvloeiende kosten aan opdrachtgever in rekening te brengen.
4.4 Voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft opdrachtnemer het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
4.5 Opdrachtgever zal uitsluitend gekwalificeerd personeel voor het gebruiken van apparatuur toestaan.
4.6 Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het gebruik van de juiste energiemiddelen (stroom, brandstof) en indien van toepassing het dagelijks controleren van het oliepeil. De kosten van smeerolie kunnen na overleg van kwitanties in rekening worden gebracht van opdrachtnemer.
4.7 Opdrachtgever zal gehuurde zaken periodiek controleren en tijdig voor servicebeurten aanbieden waarbij de kosten, verband houdend met dagelijks onderhoud voor rekening komen van de opdrachtgever. De kosten voor de servicebeurten komen voor rekening van opdrachtnemer.
4.8 Indien gehuurde zaken na het verstrijken van de huurperiode niet tijdig bij opdrachtgever zijn geretourneerd is opdrachtnemer gerechtigd voor elke dag waarmede de overeengekomen termijn wordt overschreden kosten in rekening te brengen. Uitgangspunt is dan minimaal de geldende dagverhuurprijs.
4.9 Opdrachtgever verplicht zich de gehuurde zaken schoon en in dezelfde staat en aantal als bij ontvangst te retourneren. Vervuiling, manco’s als wel beschadigingen of wat dies meer zij kunnen immer na retourdatum door opdrachtnemer aan opdrachtgever worden kenbaar gemaakt. Indien de zaken door opdrachtnemer moeten worden gereinigd zullen minimaal de volledige reinigingskosten in rekening worden gebracht bij opdrachtgever. Indien manco’s en beschadigingen worden geconstateerd wordt de zaak tegen nieuwwaarde bij opdrachtgever in rekening gebracht.
4.10 Levering van dranken en andere consumptiegoederen wordt in rekening gebracht inclusief statiegelden.
4.11 Pallets, kisten, kratten e.d. worden aan opdrachtgever in rekening gebracht. Mits in goede staat worden deze zaken tegen factuurbedrag terug genomen.
4.12 Ten aanzien van tenten en toebehoren:
A) Indien een tent met eventuele toebehoren door opdrachtnemer moet worden geplaatst zal opdrachtgever op moment van reservering opgave doen van de exacte opstellingsplaats welke zal worden opgenomen in de huurovereenkomst.
B) Het terrein van plaatsing dient goed bereikbaar en berijdbaar te zijn voor zwaar en lang (uitzonderlijk) verkeer. De ondergrond dient hard en vlak te zijn; dit ter beoordeling aan opdrachtnemer.
C) Opdrachtgever is verantwoordelijk voor toestemming en betaling van verschuldigde bedragen (legeskosten, precario, huur, etc.) ter zake de eigenaar van het terrein of het gebouw.
D) Opdrachtgever verplicht zich aan opdrachtnemer tijdig schriftelijk opgave te doen van de loop en ligging van alle leidingen zoals aan-, afvoer- en energieleidingen. Bij onjuiste of geen opgave is opdrachtgever volledig aansprakelijk voor alle schade en gevolgschade, voortvloeiend uit zijn nalatigheid.
E) In geval van sneeuwval verplicht opdrachtgever zich onmiddellijk verwarmingstoestellen in te schakelen om volledige ontdooiing te waarborgen. Er bestaat instortingsgevaar indien er meer dan drie centimeter sneeuw op de tenten ligt.
4.13 Bij uitvoering van de overeenkomst is verhuurder gerechtigd tot terbeschikkingstelling van gering afwijkende of soortgelijke zaken t.o.v. het bestelde, zonder dat dit grond voor ontbinding van de overeenkomst oplevert.
Artikel 5. Annulering van overeenkomst
Indien een overeenkomst geheel of ten dele door opdrachtgever wordt geannuleerd, is opdrachtgever verplicht een schadeloosstelling aan opdrachtnemer te betalen volgens onderstaand schema:
5.1 Bij annulering meer (tot) dan één maand voor feitelijke terbeschikkingstelling is opdrachtgever gehouden tot betaling van alle gemaakte kosten plus 25% van de huur-/aanneemsom.
5.2 Bij annulering binnen één maand voor feitelijke terbeschikkingstelling is opdrachtgever gehouden tot betaling van alle gemaakte kosten plus 50% van de huur-/aanneemsom. Indien de gehuurde zaken reeds op verzoek van opdrachtgever zijn afgeleverd, is opdrachtgever de volledige huur-/aanneemsom verschuldigd.
5.3 Bij annulering binnen 1 kalenderweek voor de feitelijke terbeschikkingstelling is opdrachtgever gehouden tot betaling van de gehele huur-/ aanneemsom.
Artikel 6. Wijziging overeenkomst
6.1 Indien tijdens de uitvoering van een overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen dan wel aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
Artikel 7. Meer- en minderwerk
7.1 Meerwerk is al hetgeen buiten de overeenkomst valt.
7.2 Minderwerk is al hetgeen binnen de overeenkomst valt, echter wat niet daadwerkelijk gepresteerd of geleverd is geweest op uitdrukkelijk verzoek van de opdrachtgever en/of door actief nalaten van opdrachtnemer.
7.3 Indien tijdens of na de uitvoering van een overeenkomst blijkt dat meer-/minderwerken (al dan niet voor of door derden) (lijken of blijken te) (zijn) ontstaan, dan maakt opdrachtnemer hiervan zo spoedig als van haar mag worden verwacht melding aan opdrachtgever.
7.4 Meer- en minderwerken en de daaruit voortvloeiende consequenties zullen in onderling overleg tussen partijen worden bepaald.
Artikel 8. Levertijd
8.1 Een overeengekomen levertijd is zo nauwkeurig mogelijk opgegeven maar is geen fatale termijn. Overschrijding van de levertijd geeft de opdrachtgever geen recht op schadevergoeding, opschorting dan wel ontbinding van de gesloten overeenkomst. Weigering of terug- zending van hetzij geheel hetzij een gedeelte van het gekochte behoeft uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van verkoper. Alle daaraan verbonden kosten zijn voor rekening van opdrachtgever.
Artikel 9. Garantie
9.1 De deugdelijkheid van geleverde en verwerkte zaken wordt door opdrachtnemer gewaarborgd, met dien verstande dat op geleverde materialen, voor zover ze betrokken zijn van derden, er niet minder of meer garantie wordt gegeven dan aan opdrachtnemer door leverancier/fabrikant is gegeven. Daarbij geldt voor toepasselijkheid van garantie, de datum van levering aan opdrachtnemer.
9.2 Indien er sprake is van een ontwerp-, materiaal- of fabricagefout, heeft opdrachtgever recht op herstel. De opdrachtnemer kan er voor kiezen om de zaak te vervangen indien herstel op bezwaren stuit. De opdrachtgever heeft slechts recht op vervanging indien herstel niet meer mogelijk is.
9.3 De garantieverplichtingen vervallen onmiddellijk:
A) Indien schade het gevolg is van een opzet of onjuiste behandeling door opdrachtgever of indien opdrachtgever zonder voorafgaande schriftelijke toestemming reparaties of veranderingen verricht of laat verrichten;
B) Indien opdrachtgever niet aan haar betalingsverplichtingen voldoet.
9.4 Buiten de garantie vallen:
A) Kleine, in de branche gebruikelijke of technisch niet te vermijden afwijkingen in kwaliteit, kleur, vorm en dergelijke die geen afbreuk doen aan de deugdelijkheid;
B) Beschadigingen die het gevolg zijn van werkzaamheden welke niet door of vanwege opdrachtnemer aan het geleverde zijn uitgevoerd;
C) Beschadigingen als gevolg van een tijdelijke of blijvende schadelijke verandering in het milieu.
Artikel 10. Intellectuele eigendom
10.1 Opdrachtnemer behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op grond van de Wet. Alle rechten inzake verstrekte ontwerpen, schetsen, afbeeldingen, tekeningen, modellen, programmatuur en offertes blijven eigendom van opdrachtnemer, ongeacht of ter zake aan opdrachtgever kosten in rekening zijn gebracht.
10.2 Alle door opdrachtnemer verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software etc., zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de opdrachtgever en mogen niet zonder voorafgaande toestemming van opdrachtnemer worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt of ter kennis van derden gebracht. Dit is niet van toepassing indien en voor zover dit zaken betreft uitsluitend bedoeld om aan derden bekend te maken.
10.3 Bij het geven van een opdracht tot reproductie van door de auteurswet of enig ander (industrieel) (eigendoms)recht beschermde objecten verklaart opdrachtgever dat er geen inbreuk op dit recht van derden wordt gemaakt en vrijwaart hij opdrachtnemer in en buiten rechte voor alle gevolgen, zowel materieel als immaterieel.
Artikel 11. Ontbinding overeenkomst
11.1 De vorderingen van opdrachtnemer op de opdrachtgever zijn onmiddellijk opeisbaar in de volgende gevallen:
A) Indien opdrachtnemer bij het sluiten van de overeenkomst gevraagd heeft zekerheid te stellen voor de nakoming van de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft dan wel in onvoldoende mate gegeven is;
B) Indien na het sluiten van de overeenkomst aan opdrachtnemer ter kennis gekomen omstandigheden haar gegronde redenen geven te vrezen dat de opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen zal of zal kunnen voldoen.
11.2 In de genoemde gevallen is opdrachtnemer (bovendien) bevoegd de verdere uitvoering van de overeenkomst op te schorten, dan wel tot ontbinding van de overeenkomst over te gaan, één en ander onverminderd het recht van opdrachtnemer om schadevergoeding te vorderen.
11.3 Indien zich omstandigheden voordoen met betrekking tot personen en/of materiaal waarvan opdrachtnemer zich bij de uitvoering van de overeenkomst bedient of zich pleegt te bedienen, welke van dien aard zijn dat de uitvoering van de overeenkomst onmogelijk dan wel dermate bezwaarlijk en/of onevenredig kostbaar wordt, dat naleving van de overeenkomst in redelijkheid niet meer kan worden vereist, is opdrachtnemer bevoegd de overeenkomst te ontbinden.
Artikel 12. Retentierecht
12.1 Indien opdrachtnemer goederen dan wel bescheiden van opdrachtgever onder zich heeft, is zij gerechtigd deze onder zich te houden totdat de verplichtingen uit alle met opdrachtnemer gesloten overeenkomsten zijn nagekomen:
A) De tegenprestatie(s) met betrekking tot geleverde of te leveren diensten zelf;
B) De tegenprestatie(s) met betrekking tot krachtens de overeenkomst door opdrachtnemer verrichte of te verrichten diensten;
C) Eventuele vorderingen wegens niet-nakoming door de opdrachtgever van een overeenkomst.
Artikel 13. Eigendomsvoorbehoud
13.1 In geval van koop blijven de door opdrachtnemer geleverde zaken zijn eigendom totdat de opdrachtgever alle verplichtingen welke voortvloeien uit de overeenkomst is nagekomen.
13.2 Door opdrachtnemer geleverde zaken die krachtens lid 1 onder eigendomsvoorbehoud vallen, mogen slechts in het kader van een normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht. De opdrachtgever is niet bevoegd de zaken te verpanden of hier enig ander recht op te vestigen.
13.3 Indien de opdrachtgever zijn verplichtingen niet nakomt, of er gegronde vrees bestaat dat hij zulks niet zal doen, is opdrachtnemer gerechtigd afgeleverde zaken waarop het in lid 1 bedoelde eigendomsvoorbehoud rust bij opdrachtgever of derden die de zaken voor de opdrachtgever beheren, weg te halen of te doen laten weghalen. De opdrachtgever is verplicht hiertoe alle medewerking te verschaffen op straffe van 10 % van het door hem verschuldigde per dag.
13.4 Indien derden enig recht op (de onder eigendomsvoorbehoud) geleverde zaken willen vestigen of doen gelden, is opdrachtgever verplicht opdrachtnemer zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden op de hoogte te stellen.
Artikel 14. Reclames, gebreken, klachttermijnen
14.1 Eventuele reclames dienen schriftelijk te geschieden, binnen zeven dagen na de levering van de goederen c.q. uitvoeren en/of voltooiing van de werkzaamheden. Het voldoen van het geleverde aan hoedanigheid, deugdelijkheid, aantallen en/ of kwaliteitsnormen dient bij levering te worden gecontroleerd. Klachten hieromtrent dienen terstond – binnen drie uren na levering – schriftelijk te worden gemeld. Een opdrachtgever die het geleverde niet bij aflevering heeft onderzocht/gecontroleerd, wordt geacht met de levering akkoord te zijn gegaan.
14.2 Opdrachtnemer dient in staat te worden gesteld ingediende reclames te controleren.
14.3 Indien gedurende de looptijd van de overeenkomst door opdrachtgever geconstateerd wordt dat de uitvoering van de werkzaamheden in belangrijke mate afwijkt van dat wat is overeengekomen, of indien de opdrachtgever aan de hand van een tevoren tussen partijen overeengekomen kwaliteitsnormering constateert dat het resultaat van de verrichte werkzaamheden beneden het afgesproken niveau blijft, dient en zal de opdrachtgever opdrachtnemer per omgaande telefonisch een vervolgens schriftelijk, per e-mail, fax en post hiervan in kennis (te) stellen. Ter telefonische in kennisstelling dient het algemeen telefoonnummer van opdrachtnemer, vermeld in de ondertekening van deze algemene voorwaarden. Dit nummer is dagelijks tot één uur na middernacht bereikbaar.
14.4 Indien een klacht gegrond is zal de opdrachtnemer de werkzaamheden alsnog verrichten zoals is overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de opdrachtgever zinloos is geworden. Dit laatste dient uitdrukkelijk door opdrachtgever kenbaar worden gemaakt. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is, zal opdrachtnemer slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 18 (Aansprakelijkheid).
14.5 Het indienen van een klacht zal opdrachtgever nimmer ontslaan van zijn betalingsverplichtingen zoals vermeld in artikel 16 (Betaling) noch reden zijn om de betalingsverplichting op te schorten.
14.6 Indien zaken niet naar behoren werken of defect raken dient opdrachtnemer onmiddellijk telefonisch en vervolgens per e-mail te worden geïnformeerd door opdrachtgever.
14.7 Het zelf verrichten van reparaties is slechts toegestaan op uitdrukkelijke toestemming van opdrachtnemer.